Активізується уява. Дитина опиняється в казковому, фантазійному світі. І ці фантазії іноді призводять до появи страхів, тож дитині особливо важливо в цей період відчувати батьківську підтримку і захист, зберігати з батьками довірливі відносини.
Зростає потреба у визнанні та дружбі з однолітками. Сюжетно-рольові ігри дітей стають складнішими, змістовнішими (гра в лікарів, магазин, водіїв, кухарів).
Діти стають справжніми «Чомусиками» і весь час задають питання, цікавляться усім навколишнім світом, ця природня активна допитливість пов’язана з розширенням дитячого кругозору. Тож дорослим прийдеться стати експертами в найрізноманітніших галузях. Та головне, аби батьки не відштовхували дитину, а навпаки, допомагали їй активно розвиватися і подорожувати світом (хай-бо і подумки) за допомогою книг, казок, картинок та розповідей.
Аби батькам було легше порозумітися з дитиною — рекомендується застосовувати почуття гумору. А також велику роль відіграє власний приклад дорослого, тому, якщо дорослі вводять якісь правила — то мають обов’язково і самі їх дотримуватися.
Діти п’ятого року життя прагнуть самостійності, заявляють про свої права і погляди на життя, намагаються встановити свої правила. І це нормально. Якщо можна сказати «так», — кажіть «так». Якщо можливі ліпші альтернативні варіанти — пропонуйте їх дитині. За необхідності відмови — обов’язково обґрунтуйте її. І пам’ятайте, заборон не має бути забагато. Бо заборони викликають супротив, недомовки, злість, почуття провини або образи, і викликають у дитини відчуття, що її не розуміють.
Формулюйте свої прохання позитивно, людський мозок схильний ігнорувати частку «не».
Якщо дитина помилилася, оцінюйте вчинок, а не особистість.
Підтримуйте ініціативу дитину і потяг до творчості, створюйте умови для дитячої самореалізації. Обов’язково хваліть дитину за її успіхи, за вироби, створені її власними руками, цікавтеся історіями та подіями, про які вона хоче вам розповісти, підбадьорюйте дитинку та будьте щедрі на добрі та ласкаві слова, теплі та ніжні обійми.
Вікові особливості дітей 6 року життя
В спілкуванні
виникає нова форма - внеситуативно-особистісне, коли дитина орієнтується на світ людей, освоює взаємозв'язку в соціальному світі, відчуває потребу всравненіі себе з іншими. Формується досить згуртоване дитяче суспільство, збільшуються інтенсивність і широта кола спілкування. Дитина стає болеесамостоятельним і незалежним від дорослих, у нього з'являються елементисамостоятельного уявлення про себе і своїх діях, він не приймає наверое оцінки дорослих. Самооцінка деталізується, дитина здатна грати сосверстнікамі і не сваритися.
В області пізнавального розвитку
сприйняття втрачає глобальний характер, стає більш диференційованим, виявляють увагу до ознак і окремим властивостям, завдяки слову з'являються узагальнюючі категорії. Пам'ять стає довільній і цілеспрямованої. Дитина уважний, зібраний. За допомогою мови дитина починає планувати і регулювати свої дії. Діти цього віку експериментують, намагаючись перетворювати предмети і явища, моделюють. З'являється словесно-логічне мишленіе.Форміруется образ світу, систематизуються знання про нього. Система знань включаетдве зони: зона перевіряються стабільних знань і зона здогадок і гіпотез. Дитина вчиться активно пізнавати світ. На даному етапі питання дітей - показник розвитку їх мислення.
Основні показники фізичного розвитку
Протікають менш узгоджено. Поліпшується рухливість, врівноваженість і стійкість нервових процесів, при цьому діти швидко виснажуються. Завершується процес формування грудної клітини, встановлюється грудної тип дихання, змінюється співвідношення розмірів голови і тулуба (наближається до дорослих показниками). Збільшується довжина верхніх і нижніх кінцівок, краще розвинені великі м'язи, слабо-зв'язкові відділи і дрібні м'язи (основа для деформації хребта).
Рухова активність більш цілеспрямована й осмислена. У рухах діти пізнають себе і своє тіло, вдосконалення раніше придбаних навичок. Швидкість і гнучкість представлені краще, ніж сила і витривалість.
Провідна діяльність
Провідною діяльністю як і раніше залишається ігра.Сюжети ігор ускладнюються, сама гра набуває творчий характер. Розвиваються режисерські ігри, ігри - фантазії і гри з правилами, діти охоче беруть участь в дидактичних іграх, організованих дорослим.
Мовлення
Мова стає незалежною від ситуації спілкування, зрозумілість сенсу тільки на основі використання мовних засобів. За допомогою мови діти цього віку намагаються залучати до себе увагу, встановлювати контакти, використовують мову для впливу і взаєморозуміння, як засіб фіксації знань, засіб пізнавальної активності, а також мова виступає як об'єкт пізнання. Вживають дієслова теперішнього і майбутнього часу. Активно освоюється діалог. Зароджується монолог.
Дитина 6-7 років повинна володіти формою короткого оповідання. Наявність інтересу до мови впливає на поповнення словника, освоєння граматичної структури мови, якісне вдосконалення (розуміння антонімів, багатозначних слів, порівняння, спільне та відмінне, словотвір), чистоту вимови. Засвоюються способи побудови речень.
Уміння інавички дитини 6-7 років
Виконує елементарні логічні операції: класифікація, співвідношення «частина-ціле», узагальнення; володіє узагальненими способами діяльності, здатний знаходити різні варіанти рішень однієї задачі, використовує символічні кошти пізнання світу, здатний планувати свої дії, враховує позицію іншої дитини, проявляє різноманітність пізнавальних інтересів. Усвідомлено ставиться до естетичного в світі, знайомий з безліччю літературних творів, може переказати казку, прочитати вірш, має досвід художньої діяльності. Виконує прості пісні, танці, відчуває образ.